Judith Kloppenburg

Tekst & Redactie

Blog


Fred van Beek, VP Sales bij Unilever: ‘Op afstand samenwerken brengt ook veel voordelen met zich mee’


Fred van Beek Unilever

Het hoofdkantoor van Unilever in Rotterdam is gesloten. Alle medewerkers zijn thuis aan het werk en ook VP Sales Fred van Beek brengt zijn dagen door in zijn woonplaats, Austerlitz. ‘Dat op afstand werken gaat prima!’, concludeert hij. ‘Elluk nadeel heb z’n voordeel, zei Cruijff ooit al. (lacht) Voorheen had ik niets met deze uitspraak, maar in dit geval moet ik hem gelijk geven; Microsoft Teams zorgt er voor dat het zakelijke leven gewoon doordraait én dat we meer tijd voor onszelf hebben.’

‘Eigenlijk is het wel mooi’, realiseert Van Beek zich. ‘We worden nu gedwongen om online tools te gaan gebruiken, ook degenen die daar wars van zijn.’ Wars van digitaal werken was hij zelf zeker niet, ‘maar toch’, geeft hij toe, ‘ik gaf wel eerder de voorkeur aan face-to-face. Ook ik leer van deze tijd dat het heel veel voordelen met zich meebrengt om op afstand samen te werken.’ Meer tijd, bijvoorbeeld. ‘Het scheelt alleen al drie uur reistijd op een dag. Na de crisis weet ik Rotterdam dan ook zeker weer te vinden, maar wellicht wel iéts minder vaak.’

Connecten op afstand
Op afstand heeft hij veel contact met medewerkers en klanten. ‘Met mijn salesteam (zo’n tweehonderdvijftig medewerkers) skype ik om de dag en iedere maandag organiseren we met de hele directie een online call, waar iedereen die dat wil op kan inloggen. Dan vertellen we hoe de zaken er voor staan en kunnen er vragen worden gesteld via de chat.’ Zo’n 98 procent van de medewerkers logt in tijdens deze calls, vertelt Van Beek enthousiast. ‘Ruim vierhonderd man zit op die maandagochtenden achter het scherm.’ Veel paniekvragen krijgt de directie niet. ‘Het is meer even fijn om te connecten en het gevoel te krijgen dat we als bedrijf gewoon samen doordraaien, denk ik. We zorgen ook bewust voor een goede mix tussen humor en inhoud, want ondanks dat het een vreemde tijd is, moet het wel leuk blijven.’

‘Het is fijn om het gevoel te krijgen dat we als bedrijf gewoon doordraaien’

Eerlijkheid boven alles
In de gesprekken naar de medewerkers toe is de directie eerlijk, vertelt hij. ‘We zeggen duidelijk waar het op staat, zodat mensen niet onzeker worden. Dat wil je überhaupt niet, maar het is ook niet goed voor de motivatie en die heb je nu juíst nodig.’ De huidige situatie luidt als volgt, legt hij uit; ‘de binnendienstmedewerkers kunnen we prima aan het werk houden; veel interne en externe processen gaan gewoon door. De buitendienst is een iets ander verhaal, want het bezoeken van klanten kán nu eenmaal niet, momenteel. Deze mensen blijven de komende drie maanden sowieso aan het werk, daarna bekijken we de situatie opnieuw.’ Het concern kan het nog wel even uithouden, vertelt hij. ‘Als dit echter te lang gaat duren, moeten wij natuurlijk eveneens beslissingen gaan nemen. Maar goed, voorlopig is het nog niet zover…’

 

Fred van beek van Unilever

‘We zijn altijd eerlijk naar onze medewerkers, zodat ze niet onzeker worden’

 

Behoorlijk goed resultaat
Want de business gaat ‘eigenlijk nog behoorlijk goed’, kan de VP Sales na een aantal weken coronamaatregelen concluderen. ‘We hebben het natuurlijk mee dat de producten waarop mensen hamsteren voor een deel uit ons portfolio komen. En het deel out-of-home dat wegvalt omdat mensen nu minder onderweg eten en drinken, verplaatst zich voor een deel naar in-homeconsumptie. Dat brengt wel wat rust op het resultaat.’ De supply chain daarentegen, is momenteel wel een uitdaging, vertelt hij. ‘Het op tijd, en in de juiste hoeveelheden, de goederen bij de winkels krijgen is nu lastiger. Gelukkig hebben we er de afgelopen jaren hard aan gewerkt om die supply chain te optimaliseren en valt de schade nu behoorlijk mee.’ Het scheelt ook veel dat het resultaat nog goed is, vult hij aan. ‘Dat is toch de eerste pagina van een business report. Is die groen, kijk je automatisch anders naar de volgende bladzijden, die misschien oranje of rood zijn.’

         ‘Het op tijd en in de juiste hoeveelheden de goederen bij de winkels krijgen is nu lastiger’

Communicatie met de supermarkten
Om de schappen zo optimaal mogelijk gevuld te houden, heeft Van Beek veel contact met de supermarkten. ‘De communicatie is zelfs beter dan ooit. De communicatiedirecteuren van Albert Heijn, Jumbo, PLUS en Superunie spreek ik wekelijks. Hoe gaan jullie? Hoe gaan wij? Hoe kunnen we elkaar helpen? Er is oprecht veel wederzijdse interesse. We zitten er toch samen in en we willen er samen weer uitkomen.’ Behalve de supply chain is het aanleveren van het complete portfolio voor Unilever momenteel een uitdaging. ‘Sommige producten, die we produceren in andere landen bijvoorbeeld, zijn nu moeilijker te krijgen. Gelukkig hebben we veel local heroes, zoals Robijn, Andrélon, Knorr en Calvé, die uit eigen land komen, en zijn de top vijf-producten überhaupt nooit out of stock. We hebben de supermarkten de garantie geboden dat deze hardlopers altijd in de schappen liggen en dat kunnen we, verwacht ik, goed vasthouden.’

Meer aandacht voor de mens
Ondanks dat het een onzekere tijd is, ziet de VP Sales er ook wel de voordelen van in. ‘In zijn algemeenheid zie je dat de focus op de menselijke kant weer groter wordt. Er wordt meer vanuit de mens naar situaties gekeken en dat brengt nieuwe kansen en ideeën.’ Bij Unilever is dit eveneens zo, vertelt hij. ‘In de eerste plaats moeten de voorzieningen voor onze medewerkers goed zijn en we zorgen voor meer flexibiliteit. Mens en gezondheid staan nu op de eerste plaats.’ En de rust komt weer terug in het leven, ziet hij. ‘Ook bij mij. Ik sta ’s ochtends vroeg op, dan neem ik een koffietje, ga ik even naar buiten en vervolgens ga ik aan de slag. Tussen-de-middag loop ik lekker het bos in, daarna doe ik nog een aantal calls. Tegen 17.00u schakel ik even af, ga ik koken en wat voor mezelf doen, en ’s avonds nog even aan het werk. Deze nieuwe structuur bevalt me goed.’

                  ‘De rust komt weer terug in het leven’

Netflixje op z’n tijd
Vervelen doet Van Beek zich dan ook niet. ‘Voorheen keek ik bijna geen televisie, behalve een goede voetbalwedstrijd. (lacht) Feyenoord, dus. Nu volg ik nog vaker het nieuws en de actualiteitenprogramma’s en zet ik zélfs op zijn tijd een Netflixje op. Ik lees veel, volg hier en daar een online training… mijn dagen krijg ik wel gevuld.’ Het mooie van deze tijd vindt hij dat contacten persoonlijker en intenser zijn. ‘Vrienden en familie spreek ik misschien nog wel meer dan anders. Mijn jongste zoon is bijna twintig en is de helft van de tijd bij mij, dus die zie ik vaak. Mijn andere zoon van drieëntwintig woont samen met zijn vriendin, maar zij komen om de twee á drie dagen even buurten (uiteraard op gepaste afstand). Mijn moeder is tweeëntachtig en daar ga ik af en toe koffiedrinken. Meer mensen zie ik niet fysiek, want je moet dit tot een minimum beperken, maar de telefoon en Skype doen het ook prima!’ Het grootste gemis vindt hij het wegvallen van ergens een hapje eten of een gezellig drankje. ‘Dat deed ik toch wel twee of drie keer per week. Al wen je ook daar aan en het scheelt; niemand kan eropuit. Des te meer waarderen we dit als het straks weer wél kan.’

‘Contacten zijn nu persoonlijker en intenser’

Van de toekomst verwacht Van Beek dat het meer om de mens en bewuster leven gaat draaien. ‘Meer aandacht voor elkaar en voor een leven dat voldoening geeft, in plaats van maar doorgaan en druk zijn.’ De druk op de economische groei is onvermijdelijk, realiseert hij zich. ‘Tegelijkertijd echter, zet een crisis als deze ook aan tot nadenken en de zaken in een ander daglicht zien. Het wordt zonder twijfel economisch zwaar, maar er kleven gelukkig eveneens voordelen aan.’ Wat betreft de toekomst van Unilever kijkt hij nog niet té ver vooruit. ‘Stel, het is over een maand of twee weer wat rustiger, dan kunnen we redelijk stabiel doorgaan. Op een bepaalde manier zelfs rijker misschien, want door deze crisis hebben we weer veel lessen geleerd. Als het langer duurt, wordt het een ander verhaal, maar daar zijn we gelukkig nog niet. En mocht deze tijd toch aanbreken, komen we daar ook wel uit. Op diezelfde, menselijke manier!’

Tekst: Judith Kloppenburg
Fotografie: Oscar van der Wijk 

 

Wat als je echt mocht kiezen?

Judith Kloppenburg

Tekst & Redactie



 06 - 52 67 66 49
 tekst@judithkloppenburg.nl
KvK: 52665356

Design & Development door Design Depot
Fotocredit Michel ter Wolbeek - De Beeldredacteur