Judith Kloppenburg

Tekst & Redactie

Blog


Hanneke Spruyt-Panbakker, country manager Procter & Gamble Nederland: ‘ik weet als geen ander wat een uitdaging het is om met het hele gezin thuis te werken’


Hanneke Spruyt-Panbakker

Direct na het invoeren van de coronamaatregelen zijn alle medewerkers van Procter & Gamble Nederland thuis gaan werken, vertelt country manager Hanneke Spruyt-Panbakker. ‘Midden maart zat ineens de hele organisatie thuis.’ Tot nu toe werkt dat prima, concludeert ze. ‘Qua techniek en qua mensen. De spirit blijft goed en de flexibiliteit van mensen vind ik echt bewonderenswaardig.’

Met kinderen in de leeftijd van acht, tien en twaalf jaar weet de country manager als geen ander hoe uitdagend het is om te werken met het hele gezin thuis. ‘Ik heb mijn werk, mijn partner is ondernemer, de kinderen moeten home schooling krijgen… Dat vergt behoorlijk wat structuur en flexibiliteit.’ Die structuur heeft het gezin Spruyt-Panbakker de zondag voordat ‘alles losbarstte’ meteen ingebracht middels een schema. ‘We proberen alles zoveel mogelijk te verdelen, zodat er voldoende ruimte is om te kunnen werken en de kinderen de aandacht krijgen die ze nodig hebben.’ De combinatie werk/thuis gaat meestal heel goed, vertelt ze eerlijk. ‘En soms ook helemaal niet. (lacht) Dan hang ik met een retailer aan de lijn en staan er ineens drie kinderen voor mijn neus. Ma-ammm! Of de jongste kruipt opeens op schoot tijdens een belangrijk Teams-gesprek.’ Druk maakt ze zich hier niet om. ‘Ook hier moet je flexibel in zijn. Iedereen zit in hetzelfde schuitje, dus niemand kijkt er raar van op. En als je er zelf een beetje luchtig over doet, wordt het ook geen issue.’ Het contact met collega’s en relaties wordt door deze tijd persoonlijker, merkt ze. ‘Omdat je mensen meer privé ziet en ervaart, komt er automatisch meer mens in. Die vermenselijking van samenwerken vind ik mooi.’

‘De vermenselijking van samenwerken die deze tijd met zich meebrengt, vind ik mooi’

Die mens staat in deze onwerkelijke tijd dan ook bovenaan bij P&G. ‘Van de ene op de andere dag kwamen we met z’n allen thuis te zitten, dat is nogal wat. Deze verandering brengt voor iedere levensfase uitdagingen met zich mee. Jonge medewerkers, die normaal na werktijd gezellig met vrienden de stad in gaan, zitten ineens alleen. Ouders worstelen met het combineren van werk en privé… Daarom denken we mee met onze medewerkers en kijken we naar wat wél werkt. Dat betekent dat een aantal collega’s liever ‘s avonds werkt, als de kinderen op bed liggen. Anderen starten hun laptop juist ‘s morgens vroeg al op, of na de lunch, en sommigen hebben een periode vrij genomen. Gebaseerd op maximale flexibiliteit hebben we nu voor ieder team de beste oplossing gevonden.’

Stijgende vraag naar levensmiddelen
Die oplossingen zijn nodig, want juist in deze tijd is de vraag naar levensmiddelen groot. ‘Veel van onze categorieën krijgen een enorme uplift, denk aan onze was- en reinigingsmiddelen, maar ook luiers en dameshygiëne.’ Een crisis als deze doet iets met het veiligheidsgevoel van mensen, merkt de country manager. ‘Niet voor niets rende iedereen die eerste weken ineens naar de winkels voor wc-papier.’ Juist nu grijpen mensen terug op de noodzakelijke goederen en dat betekent dat onze producten in ruime voorraad in de winkels moeten liggen.’ Die stijgende vraag naar levensmiddelen heeft impact op de supply chain. ‘De druk is groot en de behoefte aan stabiliteit is gigantisch. We hebben onze supply chain goed op orde weten te houden, gelukkig, maar dat betekent keihard werken en behoorlijk wat interventies.’ Dat keiharde werken krijgt in deze tijd extra betekenis, beseft ze. ‘We voelen nog beter waar we het allemaal voor doen.’ Bovendien zorgt het voor een nog intensiever contact met de retailers. ‘We strijden samen voor hetzelfde doel. Dat maakt de verbinding en de behoefte om elkaar te helpen automatisch groter.’

Hanneke Spruyt P&G

‘Een crisis als deze doet iets met het veiligheidsgevoel van mensen’

Hilarische team meetings
De country manager omschrijft deze periode als een ‘interessante combinatie tussen snoeihard werken en crisismanagement, in uitzonderlijke tijden’. Tijden waarin humor van groot belang is, vindt ze. ‘Juist omdat er zoveel anders en onzeker is. Dus zitten we soms ineens allemaal met een maf hoofddeksel op achter de laptop, of spelen we met 120 man een muziekstuk na, geïnspireerd op het initiatief van het Rotterdams Philharmonisch Orkest*. Iedere twee weken hebben we met het hele kantoor een online meeting, om bij te praten en te bespreken hoe we er voor staan. Om beurten organiseert ieder team iets leuks en dat levert hilarische momenten op. Die lol hebben we in deze tijd hard nodig.’ In onzekere tijden is het eveneens belangrijk om te blijven genieten, vindt ze. ‘Van mijn gezin, bijvoorbeeld. Thuiswerken is best pittig soms, maar tegelijkertijd ben nu ik bij ieder ontbijt en diner en stop ik elke avond mijn kids in bed. Ik geniet enorm van die intieme cocon waar we als gezin in zitten.’

 ‘Ik geniet enorm van die intieme cocon waar we als gezin in zitten’

Echt bang om ziek te worden is ze niet, vertelt ze. ‘Ik ben gezond en hou me uiteraard aan de sociale normen en overheidsregels. Als Hanneke, als gezin en als P&G. En ik probeer, meer dan ik ooit gedaan heb, om naar buiten te gaan. Ik loop hard, we hebben sinds een paar maanden een pup, Frenkie, waar we zoveel mogelijk mee gaan wandelen. We zorgen goed voor onszelf, want als je je goed voelt, kun je pittige periodes ook beter aan.’ Hoe fijn die gezinscocon ook is, toch hoopt ze op korte termijn weer aan het werk te kunnen. ‘Want ik mis mijn collega’s! Natuurlijk zie ik ze veel op het scherm, maar dat is toch anders.’ De plannen voor een social distance-werkvloer zijn klaar, vertelt ze. ‘En zodra we open mogen, gaan deze in werking. Het toeval wil dat we een gloednieuw kantoor klaar hebben staan, waar we door de coronacrisis helaas nog niet hebben kunnen werken. Met alle voorzieningen voor een gezond werkklimaat en voldoende ruimte om op afstand te kunnen werken.’ Met die afstand zullen we voorlopig moeten leren leven, beseft ze. ‘Maar ik hoop dat we  als samenleving ooit weer terug kunnen naar normaal fysiek contact. Dat heeft de mens toch nodig.’

Al is het alleen maar om op zondag weer lekker naar een Feyenoord-wedstrijd te kunnen in De Kuip, grapt ze. ‘Dat deden we voorheen om de week. Als dit straks niet meer kan, zou ik dat wel heel jammer vinden.’ Hopelijk kunnen we gebalanceerd weer richting normalisering, vervolgt ze serieus. ‘Met herziene blik, want het positieve aan deze tijd is dat we zaken ook opnieuw gaan bekijken. Klopt het wel, hoe ik eerst dacht/handelde…? Ook ik heb dingen waarvan ik nu al weet dat ik daar niet naar terug wil. Ik kijk uit naar een weliswaar nieuw, maar verbeterd normaal.’

Tekst: Judith Kloppenburg
Fotografie: Oscar van der Wijk / Hanneke Spruyt-Panbakker

 

Schema

Het quarantaineschema van de familie Spruyt
Met de kinderen thuis werken is een uitdaging, weet Hanneke. Daarom stelde het gezin een schema op. Om werk, school en de dagelijkse beslommeringen goed te kunnen combineren. Hoe ziet een gemiddelde quarantainedag in huize Spruyt-Panbakker eruit?

‘Tussen 7:00u en 12:00u is de druk(te) het hoogst. Opstaan, aankleden, ontbijten… Rond 8:30u beginnen we met home schooling. Mijn eigen laptop staat dan bewust het eerste uur uit, zodat ik me hier helemaal op kan focussen, daarna ga ik naar boven naar mijn werkkamer. Rond 12:00u lunchen we, tot een uur of 13:00, en dan ga ik aan het werk. Meestal zijn de kinderen dan toch helemaal klaar met leren, dus die gaan dan lekker naar buiten. ‘s Avonds eten we met elkaar, hebben we nog wat quality time, wandelen we met de hond. En als de kinderen op bed liggen, werk ik soms nog even door.’

 

*Eind maart plaatste het Rotterdams Philharmonisch Orkest een opname van Alle Menschen Werden Brüder, de negende symfonie van Beethoven, online. Als hoopvol geluid tijdens de coronacrisis. De muzikanten namen het stuk op door allemaal thuis hun eigen partij in te spelen.
Wat als je echt mocht kiezen?

Judith Kloppenburg

Tekst & Redactie



 06 - 52 67 66 49
 tekst@judithkloppenburg.nl
KvK: 52665356

Design & Development door Design Depot
Fotocredit Michel ter Wolbeek - De Beeldredacteur